En historisk spårvagn återföds: elektrisk Motorvagn 43
Välkomsterbjudande
Utan vidare förpliktelser

1 modell av elektrisk Motorvagn 43
+ 1 färgdokumentation
+ 5 vykort
+ 1 samlingspärm

49:- gratis leverans


Personuppgifter

En historisk spårvagn återföds: elektrisk Motorvagn 43

Motorvagn 43 fick för några år sedan nytt liv som museifordon. Den restaurerades tålmodigt av entusiaster och fraktar nu under sommaren turister och andra nyfikna från centralstationen till nöjesparken Liseberg i södra delen av Göteborg.


Spartansk komfort för tappra förfäder

- Med tiden byggdes de öppna plattformarna in för att skydda passagerarna från väder och vind.
De första elektriska spårvagnarna var utrustade med strömavtagare med lyrabygel.
- Den himmelsblå originallacken, sockeln som ser ut som räls och de noggrant återgivna detaljerna drar till sig allas blickar när den här modellen visas upp. Ett vackert samlarobjekt vars värde bara kommer att öka med åren!
- Emblem, linjenummer och vagnsnummer är återgivna precis som de såg ut på originalfordonet.
- När eldriften infördes var motoreffekten blygsam. De två motorerna som var monterade under golvet gav bara 36 kW effekt...

• Skala 1:87/H0
• Finaste metallavgjutning
• Detaljtrogen avbildning
• Originallackering
• Sockel som liknar räls, med modellbeteckning

När elektriciteten ersatte hästen...

Göteborgs spårvägars historia går långt tillbaka – ända till 1879 då den första linjen med hästdragna fordon öppnades. I början av 1900-talet infördes så eldriften. Redan 1902 levererade tillverkaren ASEA i Västerås en första serie tvåaxlade motorvagnar med öppen plattform. När dessa togs i drift hade hästspårvagnarna gjort sitt. Den himmelsblå färgen på vagnarna infördes av den dåvarande direktören, som hade sett färgen på ­Zürichs spårvagnar och tyckt om den.

De första serierna tvåaxlade motorvagnar hade 20 sittplatser i passageraravdelningen, där man satt på längsgående träbänkar. Stående passagerare fick hålla sig till de två plattformarna fram och bak, tillsammans med föraren och konduktören. Men i början var dessa plattformar öppna för väder och vind, vilket inte var särskilt behagligt under den kalla vintern. Därför byggdes plattformarna på de första spårvagnsserierna senare in. Detta gjordes bland annat på vagn nr 43, originalet för din modell.

Din färgdokumentation

I färgdokumentationen berättas den spännande historien om de första elektriska spårvagnarna i Göteborg, med en mängd tekniska detaljer och fascinerande foton som väcker de berömda gamla spårvagnarna till liv igen. Den är ett oumbärligt komplement till din exklusiva modell!

 

Tryckt på glansigt kvalitetspapper, öppet format 38,5 cm x 18,5 cm

En ny samling från Atlas: världens mest berömda spårvagnar!

Sedan över ett sekel genomkorsar spårvagnar städerna i hela världen. Under lång tid var de det främsta och nästan det enda allmänna transportmedlet i storstäderna, oskiljaktiga från stadsbilden i Paris, Genève, Bryssel och San Francisco. Och likväl har de varit nära att försvinna under efterkrigstiden till förmån för bussar och bilar … ända tills man upptäckte att de var det mest ekologiska och ekonomiska transportmedlet.

 

Editions Atlas har nu skapat en fantastisk samling för alla modellentusiaster och spårvagnsfantaster: världens mest berömda spårvagnar! Vi har valt ut de mest ikoniska modellerna i Europa, Asien och Amerika åt dig. Historiska spårvagnar (de är inte längre i trafik, men har varit urbana ikoner), museispårvagnar (efter noggrann restaurering trafikerar de särskilda rutter) och de ”klassiska” spårvagnarna.

Dina premier:

Med den 1:a sändningen:

- 5 vykort

- 1 samlingspärm

 

Med den 2:a sändningen:

- 1 DVD «SCANDINAVIAN TRAMWAY LEGENDS»

 

Med den 3:e sändningen:

- 1 försilvrat fickur

Din varukorg

Artikel

Antal

Pris

Radera

Totalt utan leveranskostnad:

Leveranskostnad

Totalt